treinen in Italie

23 augustus 2010 - Blanes, Spanje

Klopt Alies, de momenten dat we op het internet zaten waren we naar veerdiensten en werk aan het kijken. Na 2 weken Oosterijk zijn we verder gegaan naar de middenlandse zee. Eerst even een oud berichtje:

15-08-2010

Gister kwam er een Italiaan op het treinstation naar ons toe met de vraag of een treinreis met de tandem te doen is, hij wil namelijk ook met zijn vriendin een tandemtocht doen waar ook stukken trein tussen zitten. Ons antwoord kwam zonder er over na te denken; "No, and definitely not in Italie!"

Het begon allemaal gisterochtend, we waren vanuit Hart im Zillertal terug gefietst naar Innsbruck om daar de trein over de Brennerpas te nemen. We wilden met de trein naar een klein plaatsje dat 2 uur van het Gardenmeer af ligt. De vrouw bij het treinloket begreep er niks van, een fiets voor 2 personen, heel vreemd. Uiteindelijk kregen we ons treinkaartje naar Brenner, ze wist niet zeker of onze fiets ook in de trein paste en wist verder ook niet hoe het allemaal in Italië functioneerde. Met 2 passagierskaarten en 3 fietskaarten (??) stapten we de trein in naar de grensovergang. Na een half uur zou de volgende trein uit Brenner vertrekken volgens een meneer bij de infobalie.

Mooi niet dus. We komen aan op een verlaten treinstation zonder loket.We moesten het doen met een automaat in het italiaans. Een duitse conducteur hielp ons nog wel even maar die wist er eigenlijk ook niets van af, snel bleek dat de Oostenrijkers niet zo`n hoge pet op hebben van het italiaanse treinverkeer. Uiteindelijk is het ons toch gelukt om twee kaartjes naar Domegliara te bemachtigen (10 a 15 km van het gardameer). Maar niet een kaartje voor de fiets en ook niet voor de hond. Na een gesprek met de machinist en een voorbijganger die als tolk fungeerde bleek dat we helemaal achteraan de trein moesten wachten op de conducteur en daar zouden we dan ook een kaartje van krijgen. De conductrise kwam 5 minuten voor vertrek aan, geïrriteerd dat we op haar stonden te wachten en de fiets nog niet in de stalling stond. Het kon haar niets schelen dat wij niet wisten hoe het werkte, maar de tandem moest wel rechtopstaan, hanged aan een fietshaak. Leuk! Tandem dubbelvouwen in een te klein treinwagon. Het volgende probleem kwam toen we moesten betalen voor de fiets en hond, want waar valt een tandem onder? De conductrise kon er maar niet uit komen en na 5 minuten geïrriteerd doen en schelden op haar prijzenboekje besloot ze dat we moesten wachten op haar collega.

Uiteindelijk, na een uur in de trein te hebben gezeten konden we betalen voor één fiets en een hond. Het volgende probleem kwam bij het uitstappen. Jeroen kreeg wel de fiets uit het hokje, maar de deuren wilden niet open. Naja, IK kreeg ze niet open. De conducteur wist dat we er uit moesten, hij kwam 2 seconden na het missen van Domegliara bij ons. Zo, dus jullie hebben de stop gemist? (Duh, anders stonden we er niet meer) Jeroen ging nog een zinloze discussie met de meneer aan, hij probeerde uit te leggen dat we de deuren niet open kregen. Maar volgens de conducteur lag het daar niet aan, wat wij bij ons hadden is geen fiets, dat was het probleem. We konden er de volgende stop uit.

Sta je daar, in Verona, één van de duurste steden van Italië. In de regen. Na een aantal keer verdwaald te zijn in de grote stad vroegen we naar de weg. De vrouw stuurde ons naar het westen, naar het Gardenmeer, maar in werkelijkheid gingen we richting het zuiden. We waren helemaal doorweekt van de regen en er was geen camping te bekennen. Gister sliepen we in een 4-sterren hotel, zaten pizza te eten op de kamer, in Italië :)

Voor wie de Brennerpass over gaat, Brenner is best een leuk plaatsje voor een plaspauze.

23-08-2010

Even een klein beeld van hoe we nu zitten: Uitkijkend op de middenlandse zee vanaf de Spaanse kust.

De dag na ons Verona avontuurtje zijn we richting het Gardenmeer gefietst. Prachtig gezeten. We zaten daar tijdens een nationale Italiaanse feestdag, dus waren er overal eettentjes en barretjes, heel gezellig. Aan het Gardenmeer hebben we 2 dagen gezeten. Het blijft toeristengebied, dus de kosten waren hoog, snel maar weer weg.

We zijn bij Cremona langs gegaan. Voor wie dol is op historie is het een prachtige stad! Van Cremona naar Genove is het prachtig! Het landschap is er fantastisch en de dorpjes net zo. Een camping vinden is niet zo makkelijk daar. Doordat honden niet toegestaan zijn op veel campings moesten we 130 km fietsen door heuvelachtig gebied voor we eindelijk bij een camping aankwamen.

Zaterdag waren we naar Genove gefietst. Direct richting de veerboten, misschien dat er nog een plaatsje vrij was op de boot richting Barselona. Vanaf dat moment ging alles heel snel. We waren Genove nog niet binnen of we gingen al weer weg. We stapten op de boot en gisterochtend kwamen we tegen 11 uur aan in Barselona. Het idee was om naar de dichtst bijzijnde camping te gaan, maar we waren al zo ver van de grote stad dat we de eerste camping links lieten en door zijn gefietst naar Blanes.

Voor Tuck was het heel zielig, hij moest in een hok en kon daar ook zijn behoefte doen. Helaas (in dit geval) hebben wij zo'n stom opgevoede hond die zijn behoefte niet op de boot wilde doen. Het heeft 18 uur geduurt voor hij zijn kont aan de grond zette in Barselona city.

Ik denk dat Jeroen nog wel met details over de 130 km tocht komt, maar voor nu is het bericht(je) lang genoeg.

Groetjes!

1. Oma en Martin:
    23 augustus 2010
    Nou kids veel succes na dat hele avondtuur groetjes M en O
  2. Evelien:
    23 augustus 2010
    Fijn dat jullie nu toch in Spanje zitten. Dat soort avonturen horen er wel bij natuurlijk. Zo heb je ook wat te schrijven ;-).
    Ik ben bezig met de foto's, het is lastig om voor jullie een keuze te moeten maken....het zijn er zo.. .veel......Maar ze komen er aan!!
    Succes verder en veel liefs van hier! Willard & Evelien
  3. Helga:
    24 augustus 2010
    Heej Marloes,

De foto's zijn echt onwijs gaaf wat is je hondje ook al groot zeg!
    Wij hebben nu ook een hond :D Veel plezier nog de aankomende tijd!
    Hoelang blijf je weg?

Groetjes Helga
  4. Els en Petrta:
    24 augustus 2010
    Wauw wat een moeilijk gedoe!!! Lastig met de taal en wat zullen jullie je opgelaten hebben gevoeld. De dierentuin al gevonden?
    Veel plezier verder en ik hoop dat het van af nu wat makkelijker gaat.
    Liefs Els en Petra